„W państwie rządzonym dobrze wstyd być biednym, w państwie rządzonym źle – bogatym.” Konfucjusz
„W państwie rządzonym dobrze wstyd być biednym, w państwie rządzonym źle – bogatym.” Konfucjusz
„W państwie rządzonym dobrze wstyd być biednym, w państwie rządzonym źle – bogatym.” Konfucjusz
„Pycha jest skrajną nędzą duszy: spodziewając się bogactwa w ciemności, nie tylko – ta podła – nie pozwala posuwać się naprzód, ale i zrzuca z wysokości.”
„Obżarstwo jest obłudą żołądka: bo będąc nasycony wedle potrzeby, głośno się skarży, że mało, a opchany i napęczniały krzyczy, że jest głodny.”
Źródła motywu należy szukać w biblijnym buncie Adama i Ewy wobec nakazu Boga. Najsłynniejszym mitologicznym buntownikiem jest Prometeusz, który zbuntował się przeciwko wszechwładzy Zeusa i ukradł z jego Rydwanu Słońca ogień dla ludzkości. Ikoniczną postawę buntu wobec władzy w imię sprzeciwu sumienia ukazał Sofokles w tragedii „Antygona”.
Motyw domu rodzinnego w literaturze polskiej w utworach zaliczających się do różnych gatunków spotykamy od zarania naszego piśmiennictwa. Dom rodzinny jako element szczęśliwego „kraju lat dziecinnych” szczególnie bogato jest reprezentowany w polskiej literaturze ziemiańskiej wszystkich epok.
Powszechne dziś komunikowanie się za pośrednictwem internetu, rozmaitych komunikatorów czy telefonów komórkowych (sms-ów) wpływa na jakość języka. Możemy zdiagnozować charakterystyczne zjawiska językowe zachodzące we współczesnej polszczyźnie.
Literaturą faktu nazywamy współczesną literaturę narracyjną o charakterze dokumentalnym, której głównym celem jest przedstawianie wiarygodnej relacji o autentycznych wydarzeniach. Proza ta zazwyczaj jest beletryzowana. Zatem do literatury faktu zaliczymy, zarówno reportaż, jak i wszelkie gatunki pograniczne (tj. z pogranicza literatury i dziennikarstwa oraz osobistego świadectwa). Kategoria literatury faktu została wprowadzona przez krytykę w okresie dwudziestolecia międzywojennego.
Dramat romantyczny to gatunek ukształtowany w dobie romantyzmu w opozycji do reguł dramaturgii klasycystycznej, sięgający do średniowiecznych misteriów.Podobnie jak w tragedii antycznej bohaterowie romantyczni często stają wobec wyboru tragicznego – między dwiema równorzędnymi wartościami, a podejmując decyzję, zmierzają do nieuchronnej katastrofy. Jednak o tragiczności ich sytuacji nie decyduje starożytne fatum, lecz wypadki dziejowe, ponieważ romantyczny tragizm ma wymiar historyczny.
Proza science fiction (fantastyczno-naukowa) posługuje się wizjami oraz prognozami dotyczącymi przyszłego rozwoju techniki. Akcja powieści s.f. toczy się w przyszłości (czasem nawet bardzo dalekiej), a jej fabuła jest ściśle związana z osiągnięciami nauki, prognozami jej rozwoju oraz możliwościami technicznymi i poznawczymi człowieka.